søndag 16. september 2012

Hvordan var det med opphavsrettighetene igjen?

Bilder på web og læringsplattform

Jeg er født i 1984. På den lille skolen jeg gikk på, fikk vi vår første PC med Windows 95 i 1996. Jeg husker med glede den dagen vi fant ut at vi kunne spille "Hover" eller hva det het i friminuttene uten at lærerne merka det. Når jeg begynte i 8. klasse fikk jeg meg min første PC og har hatt interessen siden. I 15-års alderen bygde jeg meg min første PC og har hatt selvbygd stasjonær siden. Jeg føler meg kompetent og godt over snittet når det gjelder teknisk kunnskap og forståelse av programmer.

Siden jeg er en datanerd har jeg alltid brukt PC ‘en aktivt i undervisninga jeg utøver. Elevene har lekt seg mye med PC ‘en og blitt kjent med verktøyene vi har til rådighet i Stjørdal kommune. Et av hovedpoengene mine har alltid vært "tenk deg om før du leser". Altså før du tror på alt som er skrevet på nettet. Jeg har også gjort et poeng av at elever aldri skal legge ut bilder av andre uten lov og at de skal være kritiske til hvordan bildene de legger ut av seg selv skal være... og det er jo bra!

Allikevel fikk jeg meg et slag... eller i alle fall et lite dask i ansiktet under den første IKT-samlinga. Jeg har jo alltid vært klar over opphavsrett når det gjelder dataprogrammer og fysiske ting - hvorfor har jeg da aldri tenkt på opphavsrettighet når det gjelder bilder?

Jeg har aktivt brukt Google for å finne bilder når jeg skal dekorere f.eks. sommerbrev hjem til foreldrene. Jeg har også satt inn bilder på ukeplanene til elevene og brukt utallige bilder i klasserommet. "La oss google geit da, kjære elever - så ser vi hvordan den ser ut". Heldigvis har jeg ikke vært helt på bærtur!

Det burde vært "La oss google geit da, kjære elever - så ser vi hvordan den ser ut. Her har vi et bra bilde. Det er tatt av Ola Nordmann." Heldigvis slipper jeg å spørre om lov til å vise slike bilder pga. kopinor-avtalen. Hadde jeg derimot skulle publisert det på skolens åpne WWW-sider, hadde jeg måtte spurt om å få bruke bildet på forhånd. Det kommer fram i åndsverksloven.

Når det gjelder f.eks. ukeplanene jeg nevnte tidligere har jeg lov til å plukke bilder fra digitale medier uten å spørre opphavsmannen først så jeg gir opphavspersonen cred for bildet.
Har du lyst kan du lese mer på kopinor sine sider:

Bilde: Nisha A

Joda - selvfølgelig har jeg brukt en del bilder fra bildegalleriet i Microsoft office. Disse bildene er lisensiert og jeg kan bruke de så mye jeg vil uten at det kommer to menn i strøken dress med solbriller og
balltre på trappa mi.

En nettside som er gulle god å bruke for å hente ned bilder i ulike størrelser, og som ofte er under creative commons-lisensen er flickr. Der kan man hente ned bilder som mange av opphavsmennene har satt seg villig til å dele på forhånd. Kort sagt kan man si at med CC-lisensen, så sier man "some rights reserved". Da slipper man å spørre om lov på forhånd så lenge man tittulerer verket. Det finnes mange ulike CC-lisenser, og vil du vite mer om disse anbefaler jeg at du ser videoen som digi.no har lagd om det.

En liten detalj for mennesket - en stor detalj for menneskeheten. Jeg vet på meg selv at jeg hadde blitt litt småsur om noen hadde brukt et bilde jeg hadde tatt uten å spørre om log OG gitt meg cred for det. Så  hvorfor har jeg da aldri reflektert over dette?

Si det - vi får skylde på været eller bensinprisene... evt. meg selv.

<sidespor>
De siste åra har jeg vært kontaktlærer for en gjeng med 26 elever. Jeg hadde de i 5. og 6. klasse og vi hadde mange saker der beskjeder ble misforstått og da noen ble lei seg.

Vi har også snakka utrolig mye om digital mobbing og forskjellen på å si ting face to face i motsetning til å skrive det. "Du har ingen mimikk når du skriver en beskjed over Messenger eller facebook." Etterhvert ble  elevene dyktige til å kommunisere med hverandre. De poengterte det som kunne misforstås og det ble  etterhvert færre og færre saker. Selvfølgelig dukket det opp en og annen sak, men det skjer. Det beviser at  når læreren har kunnskap og lyst til å bruke PC, så blir elevene dyktige til det også. Ikke bare bruken, men alt rundt det. Reflekterte elever (og ikke minst lærere) er gode elever (og lærere)
</sidespor>

Som en kjapp oppsummering vil jeg si at jeg har lært mye når det gjelder opphavsrett på bilder. Jeg har god kunnskap om PC fra før, og kanskje jeg har vært litt blind pga. min egen kunnskap? Hovmod står for fall sies det.

Takk Hugo & co for at dere åpnet øynene mine når det gjelder opphavsrett på bilder. Det blir fra nå av et  poeng i IKT-undervisninga mi.

/Steinar

Kilder:

Kopinor (2012). Side om kopinor-avtalen.
http://www.kopinor.no/brukere/utdanning/grunn-og-videregaende-skoler;jsessionid=E7CA8C5ECDF4CF41AF8E6EF512F10A3F [13/9-2012]

Lovdata (2012). Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven)
http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html  [14/9-2012]

Digi.no (2009). Hva er creative commons?
http://www.digi.no/800574/hva-er-creative-commons [14/9-2012]

Flickr (2012). Hovedside
http://www.flickr.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar