søndag 30. september 2012

Interaktive tavler. Gull eller tull?

"Har du kasta alle tavlene" var et utsagn min rektor fikk fra en annen lærer som "bruker" smartboard. Denne setningen oppsummerer mye av holdningene jeg har snappet opp om til interaktive tavler (heretter IAT). Dette er bakgrunnen for at jeg bestemte meg for å ta en lærertest på dagens IAT (ok, en liten hvit løgn, men det hørtes så bra ut).
 
Fakta om IAT, smartboard.
Skjermstørrelse: 48" - 87"
Pris: 15.000 -->
Andre muligheter: Penneholdere, høyttalere osv
Kilde: Smartboard.no, SNORRE data AS, Finn.no, Smartboard.no/produkter


Sitter man der med en tradisjonell tavle til venstre og en smartboart til høyre så vet jeg med meg selv at jeg hadde brukt den IAT mindre. Da hadde nok den fort blitt redusert til en forbasket dyr prosjektør. That's a no-go!

Jeg sjekket kjapt prisene på IAT av merket "smartboard", og ser at de koster fra ca 15.000 og oppover avhengig av modell. Bruker man så mye penger på IAT så bør man blir forpliktet til å bruke de interaktivt - ikke bare til vanlig tavleskriving. Det er tull...
...selv om man må koble til/skru på + logge på en pc når man skal gjøre noe så enkelt som å skrive på den IAT.

Selv bruker jeg den IAT til mye rart, og har så smått begynt å utforske mulighetene den litt tungdrevne programvaren har. Jeg har ordnet en dynamisk dagsplan, lagd spill (fra galleriet) og brukt google earth på tavla.
Elev leker seg med ordkjeder på nett og skriver orda etterpå.
Bilde: Privat

Nå skal det nevnes at jeg ikke er en "power user" på IAT enda, men jeg har planer om å bli det.

Slik som jeg ser det, er en av de største fordelene at du har mer frihet i klasserommet når du har en IAT der. Viser du en video fra youtube så slipper du å være borte ved PC'en hele tida. Du kan heller stå ved tavla, og stoppe videoen når du trenger. Du kan til og med skrive "oppå" videoen, for å poengtere noe ved den. Det er gull!

Enda en stor fordel er at man kan "lagre" tavlene sine. Ettersom du er ganske belest om temaet ser jeg ingen grunn til å forklare dette bedre. Hvem har ikke opplevd det at timen er ferdig før du hadde håpet, og har man da skrevet mye på tavla, er det bare å ta frem dette i neste time...
...men forhåpentligvis har du jo skrevet mye av dette på forhånd.

Selv bruker jeg en modell i 800i-serien av merket smartboard. Den er berøringssensitiv (ikke trykksensitiv) og "kjenner" forskjell på finger og "tusj". Det er kjekt, siden du kan bruke fingeren som "peker" og tusjen som...tusj.
Jeg merka en "bug" eller kanskje det er brukerfeil - uansett den visualiseres bedre. Bruker man fingeren som penn (mulig i programvaren som er med tavla) så er det fort å glemme å skru tilbake til pekermodus. Av og til så tusjer man med fingeren, selv om pekemodus er aktivert. Det er tull! Det må fikses.

Det som er litt kjipt er at hvis man skal gjøre mye forarbeid som innebærer skriving på den IAT, er man stuck til å bruk vanlig maskinskrift. Du kan ikke sitte på arbeidsplassen din og få utnyttet den IAT til det fulle. Du må jo ha håndskrift på den! Inntil touchskjermer blir vanlig på pc'er ser jeg ingen annen løsning enn å gå på klasserommet, rigge opp PC'en, fikse opplegget og gå tilbake. En touchskjerm er forsåvidt ikke ideell den heller, siden det å skrive på 15" er noe annet enn det å skrive på 80".

Jeg har brukt smartboard siden skolestart nå. Jeg har ikke brukt det før, og det er nytt for elvene på skolen jeg jobber. De synes dette er knallartig, og "alle" vil opp på tavla for å skrive. Erfaringer fra tradisjonelle tavler er at i starten synes elevene dette er morsomt, men jeg antar at dette roer seg litt etterhvert. Noe som jeg ser er en utfording er spesielt med de minste: Det er vanskelig å skrive på tavla. Når elevene er borti med håndflata så skrur den IAT på viskemodusen. Kanskje det bare er en tilvenningssak, men hvordan skal de som er ferske skrivere få til å skrive normalt pent uten håndstøtte?

Sånn kjapt oppsummert står jeg igjen med disse poengene.

Dette er gull:
+ IAT er interaktive. Du kan manipulere objekter med å trykke på tavla. (denne veier tungt)
+ Du kan lagre flere skjermbilder/tavler på forhånd. Sparer tid i undervisning.
+ Elevene synes det er faaabelaktig morsomt, spesielt når man gjør noe annet enn bare å skrive på den IAT.
+ Mer bevegelsesfrihet i klasserommet.
+ De dyrere modellene "kjenner" forskjell på "tusj" og finger.

Dette er tull:
- Prisen.
- Tungvindt å starte opp (skru på PC, koble til osv)
- Vanskelig å skrive på for de yngste.
- "enda et program å lære seg". Spesielt for de mer...rutinerte lærerne.
- Blir ofte brukt som en dyr, tradisjonell tavle?
- "tusjer" av og til med finger i pekemodus.

Konklusjon:
Siden skolestart har jeg nå brukt IAT. Det er ingen tvil om at dette er fremtida, men en litt tungdreven programvare samtidlig som at for mange mest trolig bruker den som en tradisjonell tavle trekker kraftig ned. Produsenten må spørre seg: Hvordan får vi erstattet den tradisjonelle tavla 100% med tanke på brukervennlighet.

5 kommentarer:

  1. Informativ blogg som jeg absolutt vil anbefale til andre som har lyst til å "høre" om hvordan en IAT fungerer og hvordan den kan brukes i undervisningen. Jeg humret litt mens jeg leste så du er flink til å få fram poengene dine. Jeg skjønner at det er litt strev å komme igang, men at det etterhvert går bedre. Ser fram til å lese mer om hvor lenge "nyheten" til elevene varer (kanskje evig) og om du finner nye muligheter for tavla. Jeg synes det er artig at du er villig til å bruke tid til å lære å bruke den.

    SvarSlett
  2. Hei, blir like imponert hver gang jeg over alt du får til med disse tavlene. Jeg har jo til å med lært litt ved å se på hva du gjør. Å må si meg helt enig i at hadde krittavlene vært inne på klasserommet, tror jeg helt sikkert at i allefall jeg hadde drøyet litt lengre før jeg hadde tatt i bruk tavlene. Med bruken av tavlene og la elevene delta, har jo elevene faktisk likt ordkjeder.Bare dette gjør jo det verdt å ta i bruk tavlene:-) Godt jobba Steinar.

    SvarSlett
  3. Hei! Blir skikkelig imponert over hvor mange erfaringer du allerede har gjort deg med interaktive tavler. Du begeistrer med dine nyoppdagelser rundt mediet. Begeistring skaper motivasjon - og jeg som aldri har prøvd IAT, er blitt motivert og ser fram til å få slå kloa i ei tavle og prøve ut.
    All erfaring tilsier at det ikke er bare fordeler med tekniske hjelpemidler. Der har også du gjort erfaringer som vi kan være obs på. Lærerikt.
    EN ting til slutt: Lar du tavla stå på hele tida i klasserommet, eller slår du den på bare når den skal brukes? Ser ikke for meg at denne tavla bør stå og lyse hele tida, - det må da bli forstyrrende for elevene. Jeg kjenner jeg har mye å lære... derfor er det veldig nyttig at du deler dine opplevelser om interaktive tavler i bruk!
    Lykke til videre!

    SvarSlett
  4. Du skriver godt, artig å lese. Jeg er selv helt ny på området IAT, og synes det var interessant og nyttig å få del i del i dine erfaringer som ny digitaltavlebruker(puh)

    SvarSlett
  5. Artig med kommentarer :)

    Når det gjelder saken om den bør stå på hele tiden eller ikke, så har jeg ikke gjort meg opp noen negative erfaringer med det - den er jo tross alt et arbeidsverktøy, og når man må bruke ca 30 sec for å få den på/av så blir det lite hensiktsmessig.
    La den stå på =)

    SvarSlett